Czy dodatkowe lekcje są potrzebne na podtrzymanie kompetencji językowych (język angielski) zdobytych w Wielkiej Brytanii?
Tak. Są potrzebne ponieważ:
– Dwujęzyczność natywna to inwestycja i prezent na całe życie
– Bezwzględnie należy wspierać język otoczenia, w którym dziecko wzrastało, komunikowało się z rówieśnikami i dorosłymi
– Z czasem, z braku podtrzymania kompetencji językowych, szczególnie kiedy uczeń rozpoczyna szkołę w Polsce na dalszym etapie edukacji w szkole podstawowej czy licealnej, obserwuje się tzw. stopniowy „zanik” umiejętności komunikowania się w języku angielskim
– Dziecko zanurzając się w języku docelowym jakim jest język polski na zajęciach w polskiej szkole, odmawia komunikacji w języku angielskim w domu lub poza nim, nie widząc takiej potrzeby
– Uczeń nie jest motywowany przez nauczycieli językowych w polskiej szkole do komunikowania się na ich poziomie językowym
– Nie są proponowane dodatkowe aktywności a kompetencje językowe Twojego dziecka znacznie przewyższają kompetencje rówieśników
– Uczeń często jest zmuszony do brania udziału w lekcjach na zdecydowanie niższym poziomie językowym, i jednym słowem nudzi się, nie wykorzystując swojego ogromnego potencjału jakim jest znajomość języka angielskiego
– Szkoły językowe w Polsce często nie oferują zajęć na odpowiednim poziomie językowym dla dziecka dwujęzycznego, natywnego
– Wiedza, którą uczeń zdobył w innym systemie edukacyjnym niż Polska, często nie jest wykorzystana z powodu niewystraczających kompetencji w języku polskim
-Istotne jest wspieranie ucznia dwujęzycznego, powracającego z zagranicy wyrównanie szans edukacyjnych i zmniejszenie wykluczenia społecznego ze względu na ograniczenia w posługiwaniu się językiem polskim, przynajmniej przez pierwsze miesiące nauki w polskiej szkoe
Moja propozycja zajęć na podtrzymanie kompetencji języka angielskiego jako natywnego:
– Zajęcia w małych (3-4 osobowych) grupach umożliwiające konwersację w języku angielskim na poziomie wieku i kompetencji językowych dziecka
– Zajęcia indywidualne umożliwiające konwersację w języku angielskim na poziomie wieku i kompetencji językowych dziecka
– Zajęcia w stylu „Klubu Dyskusyjnego” (małe grupy) z wykorzystaniem tematyki z różnych dziedzin życia oraz przedmiotów szkolnych np: kultura, sztuka, chemia, biologia, historia, matematyka itp; zgodne z zainteresowaniami ucznia, z możliwością pisania autorskich tekstów (bloga) w języku angielskim.
Dlaczego ja?
– Otrzymasz wsparcie nauczyciela z doświadczeniem nauczania w Wielkiej Brytanii w pracy z dzieckiem dwujęzycznym i nie tylko
– Wykorzystuję mocne strony i zainteresowania ucznia
– Umożliwiam kontynuację brytyjskiego programu nauczania
– Będziesz się posługiwał tylko językiem angielskim
Spotkasz się z rówieśnikami będącymi w podobnej sytuacji
– Możliwość pracy z podręcznikami, dobranymi do potrzeb językowych ucznia z językiem angielskim na poziomie natywnym
– Moje zajęcia to nie kurs językowy, to podtrzymanie i rozwój zainteresowań Twojego dziecka oraz całkowite zanurzenie w języku angielskim
Otrzymasz wsparcie w razie dodatkowych potrzeb Twojego dziecka, np: problemy logopedyczne, czy praca z dzieckiem autystycznym dwujęzycznym.